Fontos! Új biztonsági funkció az online fizetéseknél
A hazai online kiskereskedelem népszerűségével a biztonságos online fizetés is egyre jobban előtérbe kerül mind a vásárlók körében, mind a szolgáltatók oldaláról. Az internetes biztonsági kód szolgáltatás bevezetésével egy újabb hitelesítési megoldás védi a kártyabirtokosok online biztonságát, amely kötelező a bankok és az ügyfelek számára.
Mi az az internetes biztonsági kód szolgáltatás?
Az alap óvintézkedéseket egészíthetik ki a kártyabirtokosok az internetes biztonsági kód szolgáltatással, amely az Európai Unió PSD2 irányelve miatt válik kötelezővé minden online vásárló számára. A szolgáltatás az egyedi hitelesítési megoldással személyre szabható biztonságot nyújt a kártyabirtokosoknak. Amikor az online vásárlás során bankkártyával történik a fizetés, a kártyán szereplő adatokat kell megadni a kereskedő felületén. A díjmentes, internetes biztonsági kód szolgáltatás lényege, hogy az Európai Unión belül a kártyaadatokon túl a vásárlások során egy SMS-ben kapott, véletlenszerűen generált, egyszeri biztonsági kódot is meg kell adni a fizetés jóváhagyásához, ha az adott kereskedő is támogatja a szolgáltatást.
Csak akkor lehet online vásárolni az EU-n belül bankkártyával, ha a kártyabirtokos aktiválja a biztonsági szolgáltatást a mobil bank applikáción, az internetbankon, vagy személyesen, a bank fiókjaiban. A szolgáltatás használatával még inkább megelőzhetőek a lehetséges visszaélések, hiszen plusz egy biztonsági lépés jelenik meg a folyamatban. Ezáltal csökken az esélye annak, hogy illetéktelenül vásároljanak a kártyával online környezetben.
Személyre szabott védelem
Az internetes biztonsági kód mellett elérhetőek olyan egyéb funkciók is, amelyek még biztonságosabb környezetet teremtenek a kártya használata során. A virtuális vásárlási limit segítségével beállítható, hogy naponta legfeljebb mennyi pénz költhető el a bankkártyával a virtuális kasszáknál. Ezen felül a külföldi használat korlátozásával a kártyabirtokos korlátozhatja, hogy hol használható a bankkártyája: csak Magyarországon, csak Magyarországon és Európában, vagy az egész világon. A külföldi használat korlátozás csak azokra a tranzakciókra vonatkozik, ahol a kártya, vagy a kártyaadatokat tartalmazó eszköz (pl. mobiltelefon) fizikailag is jelen van.
Milyen típusú kártyákkal lehet fizetni?
A VISA és az Mastercard dombornyomott kártyáival, ill. egyes VISA Electron kártyákkal. A VISA Electron kártyák interneten történő használatának lehetősége a kártyát kibocsátó banktól függ. A CIB által kibocsátott VISA Electron típusú bankkártya használható interneten történő vásárlásra.
Mely bankok kártyái alkalmasak internetes fizetésre?
Minden olyan VISA és Mastercard/Maestro kártyával, mely internetes fizetésre a kártyakibocsátó bank által engedélyeztetve lettek, valamint a kifejezetten internetes használatra hivatott webkártyák.
Lehet-e vásárlókártyákkal fizetni?
Hűségpontokat tartalmazó, kereskedők vagy szolgáltatók által kibocsátott pontgyűjtő kártyákkal nem lehet interneten fizetni.
Lehet-e co-branded kártyákkal fizetni?
Bármilyen olyan co-branded kártyával lehetséges fizetni, mely internetes fizetésre alkalmas MasterCard vagy VISA alapú kártya.
Hogyan működik az online fizetés banki háttérfolyamata?
A vásárló a kereskedő vagy szolgáltató internetes oldalán a bankkártyás fizetési mód választását követően a fizetést kezdeményezi, melynek eredményeként átkerül a Bank biztonságos kommunikációs csatornával ellátott fizetőoldalára. A fizetéshez szükséges megadni kártyaszámát, lejárati idejét, és a kártya hátoldalának aláíráscsíkján található 3 jegyű érvényesítési kódot. A tranzakciót Ön indítja el, ettől kezdve a kártya valós idejű engedélyezésen megy keresztül, melynek keretében a kártyaadatok eredetisége-, fedezet-, vásárlási limit kerül ellenőrzésre. Amennyiben a tranzakció folytatásához minden adat megfelel, a fizetendő összeget számlavezető (kártyakibocsátó) bankja zárolja a kártyáján. Az összeg számlán történő terhelése (levonása) számlavezető banktól függően néhány napon belül következik be.
Miben különbözik az internetes kártyás vásárlás a hagyományostól?
Megkülönböztetünk kártya jelenlétével történő (Card Present) és kártya jelenléte nélküli (Card not Present) tranzakciókat. A Card Present tranzakció POS terminál eszköz segítségével történik. A kártya lehúzását és a PIN kód beütését követően a terminál kapcsolatba lép a kártyabirtokos bankjával, az engedélyező központon keresztül, és a kártya típusától, illetve a kártya kibocsátójától függően a VISA vagy MasterCard hálózaton keresztül. Itt megtörténik az érvényesség és fedezetvizsgálat (authorizáció). Az előbbi útvonalon visszafelé haladva a POS terminál (illetve a kereskedő) megkapja a jóváhagyást vagy elutasítást. A vásárló aláírja a bizonylatot. A Card not Present olyan tranzakció, melynek lebonyolításakor a bankkártya fizikailag nincs jelen. Ide tartoznak a levélben, telefonon, illetve az elektronikus úton (internet) lebonyolított tranzakciók, amelyek esetében a vásárló (kártyabirtokos) a tranzakciót biztonságos (128 bites titkosítású) fizetőoldalon bekért kártyaadatok megadásával indítja. A sikeres tranzakcióról Ön kap ún. engedélyszámot, mely megegyezik a papír alapú bizonylaton található számmal.
Mit jelent a foglalás?
A tranzakciót a bank tudomására jutásakor azonnal foglalás (zárolás) követi, hiszen a tényleges terheléshez előbb a hivatalos adatoknak be kell érkezniük, mely néhány napot igénybe vesz és az alatt a vásárolt összeg újra elkölthető lenne. Ezért a foglalással a levásárolt vagy felvett pénzt elkülönítik, foglalás alá teszik. A foglalt összeg hozzátartozik a számlaegyenleghez, azaz jár rá kamat, de még egyszer nem költhető el. A foglalás biztosítja azon tranzakciók visszautasítását, melyre már nincs fedezet, noha a számlaegyenleg erre elvben még lehetőséget nyújtana.
Milyen esetben lehet sikertelen egy tranzakció?
Általában a kártyát kibocsátó bank (tehát ahol az ügyfél a kártyát kapta) által el nem fogadott fizetési megbízás; de bankkártya használat esetében ez lehet olyan okból is, hogy távközlési vagy informatikai hiba miatt az engedélykérés nem jut el a kártyát kibocsátó bankhoz.
Kártya jellegű hiba
• A kártya nem alkalmas internetes fizetésre.
• A kártya internetes használata számlavezető bank által tiltott.
• A kártyahasználat tiltott.
• A kártyaadatok (kártyaszám, lejárat, aláíráscsíkon szereplő kód) hibásan lettek megadva.
• A kártya lejárt.
Számla jellegű hiba
• Nincs fedezet a tranzakció végrehajtásához.
• A tranzakció összege meghaladja a kártya vásárlási limitét.
Kapcsolati jellegű hiba
• A tranzakció során valószínűleg megszakadt a vonal. Kérjük, próbálja meg újra.
• A tranzakció időtúllépés miatt sikertelen volt. Kérjük, próbálja meg újra.
Technikai jellegű hiba
• Amennyiben a fizetőoldalról nem tért vissza a kereskedő vagy szolgáltató oldalára, a tranzakció sikertelen.
• Amennyiben a fizetőoldalról visszatért, de a böngésző "back", "reload" illetve "refresh" segítségével visszatér a fizetőoldalra, tranzakcióját a rendszer biztonsági okokból automatikusan visszautasítja.
Mi a teendő a fizetési procedúra sikertelensége esetén?
A tranzakcióról minden esetben generálódik egy tranzakcióazonosító, melyet javaslunk feljegyezni. Amennyiben a fizetési kísérlet során tranzakció banki oldalról visszautasításra kerül, kérjük vegye fel a kapcsolatot számlavezető bankjával.
Miért a számlavezető bankkal kell felvenni a kapcsolatot a fizetés sikertelensége esetén?
A kártyaellenőrzés során a számlavezető (kártyakibocsátó) bank értesíti az összeget beszedő kereskedő (elfogadó) bankjának, hogy a tranzakció elvégezhető-e. Más bank ügyfelének az elfogadó bank nem adhat ki bizalmas információkat, arra csak a kártyabirtokost azonosító banknak van joga.
Mit jelent az, ha bankomtól SMS-t kaptam az összeg foglalásáról/zárolásáról, azonban a kereskedő vagy szolgáltató azt jelzi, hogy sikertelen volt a fizetés?
Ez a jelenség olyan esetben fordulhat elő, ha a kártya ellenőrzése megtörtént a fizetőoldalon, azonban Ön nem tért vissza kereskedő vagy szolgáltató internetes oldalára. A tranzakció ebben az esetben befejezetlennek, így automatikusan sikertelennek minősül. Ilyen esetben az összeg nem kerül terhelésre kártyáján, a foglalás feloldásra kerül.
Bankspecifikus segítség:
- OTP Bank
- Raiffeisen Bank
- Erste Bank
- CIB Bank
- K&H Bank
- Cetelem Bank
- UniCredit Bank
- Takarékbank
- Sberbank
- Duna Takarék Bank
Tömören a fizetési lehetőségek: Opció 1: Online alkalmazásban hitelesítik a fizetést Opció 2: SMS-ben kapott kód + telekód (alapbeállításban a kártya mögött lévő SZÁMLASZÁM /NEM KÁRTYA!/ utolsó 3 számjegye, majd 2021. jan. 1-től kizárólag az online alkalmazásban beállított egyedi kód)